Nå kommer ringvirkningene av Myrefjell

Nå kommer ringvirkningene av Myrefjell

– Det er hyggelig å kunne skrive kontrakt med lokale bedrifter. Intensjonen med utvikling av en destinasjon er at det skal komme både Målselv og resten av landsdelen til gode, sier Reidun L.Traasdahl Nilsen, redaktør for det kommende hyttemagasinet.

Kai Nordahl, daglig leder av Trykkeri ABC gleder seg over at de fikk kontrakten, på like vilkår i konkurranse med firma fra flere steder i landet. Magasinet er på rundt 100 sider, har et opplag på 4000 og er en jobb verdt over 100.000 kroner.

– Kontrakten betyr mye for oss. Vi ser at det skjer store ting i heimbygda. Det vil vi være med på, sier Nordahl som også har tegna aksjer i familieparken Blånisselandet.

Store ringvirkninger

Nordahl oppfordrer til felles løft og lokalt engasjement for å få på plass den store park, alpin og hyttesatsinga i Målselv. Det vil alle få igjen mange ganger.

– Foreløpig har flere bedrifter i lokalsamfunnet, deriblandt Via Reiser, Merkantilservice og Målselv Taxi fått noen flere oppdrag. Når spaden settes i jorda mot årsskiftet vil vi oppleve en eksplosjon av kontrakter og oppdrag, spesielt innen bygg og anlegg men også innen mange andre næringer, sier Traasdahl Nilsen.

65.000 turister

Hele utbygginga er totalt beregna til 3,5 – 4 milliarder kroner. De første årene regner man med ei reiselivsbasert omsetning på 2-400 mill. kroner. Etter fem år vil antall turistbesøk totalt til Blånisselandet, Målselv Fjellandsby og alpinbakkene ligge på 65.000. I tillegg kommer dagsbesøk.

– I tillegg kommer ringvirkningene av hyttene. Hver hytteeier legger igjen 15-35.000 kroner pr. år i området der hytta står. Det blir store tall og lokalsamfunnet får mye igjen. Vi kommer nok i ettertid til å snakke om før og etter Myrefjell, sier Traasdahl Nilsen.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *